خانه پروژه ها طراحی صنعتی و محصول سی ان سی رومیزی مدل توسکا

سی ان سی رومیزی مدل توسکا

20 دقیقه مطالعه
۰
2
2,091

طراحی و ساخت دستگاه سی ان سی رومیزی مدل توسکا
طراح: محمد یزدی راد
ساخت نمونه اولیه: محمد یزدی راد، سعید شهریاری و همکاران
سال طراحی: ۱۳۹۶
کلیه حقوق این اثر متعلق به پدیدآورنده می باشد. هر گونه استفاده از تصاویر این پروژه منوط به کسب اجازه رسمی از پدیدآورنده می باشد.


معماری دیجیتال چیست؟

معماری دیجیتال به استفاده از مدل سازی کامپیوتر، برنامه‌نویسی، شبیه‌سازی و تصویربرداری برای ایجاد اشکال مجازی و ساختارهای فیزیکی گفته می‌شود. این اصطلاح همچنین برای دیگر جنبه‌های معماری که در آنها از قابلیت‌های فناوری دیجیتال استفاده شده است به‌کار می‌رود. معماری دیجیتال به عمد رویکردهای متنوعی داشته و هیچ جنبش خاص معماری را معرفی نمی‌کند. با وجود این آنچه معماران، طراحان و متفکران دیجیتال را گردهم می‌آورد، تمرین استفاده از تکنولوژی دیجیتال، برای پیوند طراحی و ساخت در پروژه‌های معماری است. با استفاده از ابزار دیجیتال همچون دستگاه سی ان سی رومیزی مدل توسکا، هوشمندی طراح گسترش می‌یابد.

معماری دیجیتال می‌تواند یک تئوری جدید در معماری باشد. اگر از آن برای کمک به فرایند تفکر طراحی استفاده شود روش طراحی مبتنی بر باهاوس دوباره بازتعریف خواهد شد. از طرفی دیگر، تئوری طراحی در رنسانس تاحد زیادی به وسیله طراحی به کمک کامپیوتر و طراحی با کامپیوتر تغییر خواهد کرد. معماری دیجیتال همچنین می‌تواند به عنوان یک انقلاب که تاریخ و سبک زندگی بشر را تغییر می‌دهد، تعریف شود.

یکی از زمینه هایی که در حیطه معماری و گرافیک رایانه ای چشم انداز ویژه ای خواهد داشت، مبحث CAD/CAM می باشد که لازم است در کشور ما با قدرت به آن پرداخته شود. اصطلاح CAD مخفف واژه های Computer Aided Design یا”طراحی به کمک رایانه” می باشد که نرم افزارهای مختلف گرافیک کامپیوتری مانند اتوکد، رویت و تری دی مکس از ابزارهای معروف آن می باشند. همچنین واژه CAM مخفف عبارت Computer Aided Manufacturing به معنای “تولید به کمک رایانه” است که روز به روز در زمینه های مختلف هنر، صنعت و اقتصاد در حال گسترش می باشد، مبحثی که صاحب نظران از تکنولوژی های مرتبط با آن به عنوان “انقلاب صنعتی سوم” یاد می کنند.

آشنایی با دستگاه های سی ان سی

مهمترین ابزاری که می توان توسط آن طرح های دوبعدی و سه بعدی طراحی شده در کامپیوتر را تبدیل به واقعیت کرد، دستگاه های “سی ان سی” هستند. CNC مخفف عبارت Computer Numerical Control یا کنترل عددی کامپیوتری می باشد. این دستگاه ها عمدتا دارای دو یا سه محور X,Y,Z می باشند که می توانند توسط تعدادی موتور الکتریکی، تجهیزاتی مثل پرتو لیزر، فرز و … را در این محورها حرکت داده و عمل برش یا تراش متریال های مختلف نظیر سنگ، چوب و فلز را انجام دهند.نخستین تلاش ها برای ساخت سی ان سی، در اواسط قرن بیستم انجام شد و امروزه تبدیل به بخش جدایی ناپذیر ساخت و تولید در جهان گردیده است، به گونه ای که ردپای آن در بخش اعظم زندگی روزمره، از تولید لباس و مبل و دکوراسیون منزل گرفته تا تولید خودرو و تسلیحات نظامی دیده می شود.

با توجه به قیمت های بالای دستگاه های سی ان سی و عدم توانایی بسیاری از اقشار جامعه در خرید این دستگاه ها، آتلیه هنر و معماری نور به منظور کمک به توسعه پیشرفت اقتصادی و صنعتی کشور و افزایش اشتغال زایی، با شعار “هر ایرانی، یک تولید کننده!” اقدام به مطالعه و تحقیق پیرامون طراحی و تولید دستگاه های سی ان سی کارآمد، بادوام و مهمتر از همه دارا بودن قیمت ارزان و قابل رقابت و برتری نسبت به نمونه های مشابه خارجی نموده است تا هر طراح بتواند در منزل، کارگاه یا محل کار خود یکی از این دستگاه ها را تهیه و اقدام به ایجاد اشتغال های کوچک با سرمایه اندک نماید.

از جمله مشاغلی که میتوان به وسیله این دستگاه ها ایجاد نمود می توان به این موارد اشاره کرد:

صنایع چوب و دکوراسیون داخلی، تولید مبلمان و ابزارهای تزئینی پیش ساخته، ساخت ماکت های صنعتی و معماری، تابلوسازی و برش پلکسی، چوب، ام دی اف و ورق کامپوزیت، تولید دستگاه های صنعتی، تولید فیبرهای مدارچاپی الکترونیکی (PCB) ،تولید دستگاه های پزشکی و اندام های مصنوعی و مولاژ، تولید لوازم خانگی، لوستر و چراغ های تزئینی، ساخت خودرو و هواپیماهای مدل رادیوکنترل، تولید زیورآلات و حکاکی بر روی سنگ های تزئینی همچون عقیق، تولید ظروف و لوازم آشپزخانه، Digital Fabrication و طراحی المان های معماری، ساخت تندیس و هدایای تبلیغاتی، ساخت قالب های فایبرگلاس، رزین و سیلیکونی و هزاران کاربرد دیگر.

مشخصات فنی دستگاه سی ان سی رومیزی مدل توسکا ۵۵۱

تعداد محورها سه محور
ابعاد کارگیر مفید محورهای X, Y, Z ۹*۵۰*۵۰ سانتی متر
مکانیزم حرکتی محور Z استپ موتور به همراه لیداسکرو
مکانیزم حرکتی محور X, Y استپ موتور و تسمه تایم یا چرخ دنده شانه ای ساده، مجهز به دو موتور برای محور Y 
نوع کنترلر GRBL همراه با برد آردوینو (PC Based)
توان فرز ۵۳۰/۷۱۰ وات ۲۷۰۰۰ دور دارای فشنگی ۶/۸ میلیمتر
برق مصرفی دستگاه ۲۲۰ ولت تک فاز
تشخیص سطح مجهز به پراب فیزیکی جهت اسکن و تشخیص ناهمواری سطوح

 

سی ان سی رومیزی استودیو نور
سی ان سی رومیزی استودیو نور

گالری نمونه آثار تولید شده با دستگاه سی ان سی رومیزی آتلیه هنر و معماری نور

  • دستگاه سی ان سی روتر

    طراحی و تولید دستگاه سی ان سی مدل T-Rex

    طراحی و ساخت دستگاه سی ان سی سه محور مدل تی-رکس (T-Rex CNC Router) طراح: محمد یزدی راد ساخ…
مقالات مرتبط بیشتر را بارگیری کنید
  • دستگاه سی ان سی روتر

    طراحی و تولید دستگاه سی ان سی مدل T-Rex

    طراحی و ساخت دستگاه سی ان سی سه محور مدل تی-رکس (T-Rex CNC Router) طراح: محمد یزدی راد ساخ…
  • مسجد شیخ لطف الله

    مسجد شیخ لطف الله اصفهان

    مدلسازی سه بعدی مسجد شیخ لطف الله اصفهان همچون جواهری زیبا از دوران صفویه به یادگار مانده …
  • مسجد امام اصفهان

    مسجد امام (مسجد شاه) اصفهان

    مدلسازی سه بعدی مسجد امام (مسجد شاه) اصفهان مدلسازی سه بعدی و رندرینگ: محمد یزدی راد نرم ا…
بارگیری بیشتر توسط مدیر سایت
  • دستگاه سی ان سی روتر

    طراحی و تولید دستگاه سی ان سی مدل T-Rex

    طراحی و ساخت دستگاه سی ان سی سه محور مدل تی-رکس (T-Rex CNC Router) طراح: محمد یزدی راد ساخ…
بارگیری بیشتر در طراحی صنعتی و محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید

طراحی و تولید دستگاه سی ان سی مدل T-Rex

طراحی و ساخت دستگاه سی ان سی سه محور مدل تی-رکس (T-Rex CNC Router) طراح: محمد یزدی راد ساخ…